tirsdag 17. april 2012

GeoGebra

I både en gruppeoppgave og en mappeoppgave har jeg hatt utgangspunkt i matematikkprogrammet GeoGebra.

I gruppeoppgave 4 "IKT i fag" jobbet jeg og Marit sammen og laget et undervisningsopplegg i matematikk med bruk av GeoGebra. Vi presenterte vår jobb med dette i en Power Point presentasjon og laget i tillegg et liten quiz med HotPotatoes.
Undervisningsopplegget var som følger:


Introduksjon til GeoGebra på 8.årstrinn

Hva:
Undervisningsopplegget legger opp til at elevene skal introduseres til bruk av GeoGebra i emnet geometri. Elevene vil få enkle konstruksjonsoppgaver som utfordrer deres kunnskaper i GeoGebra og ikke innen konstruksjon og geometri. Videre i timen/perioden vil oppgavene bli mer utfordrende faglig også.

Hvordan:
Timen starter med en introduksjon hvor lærer forteller hva GeoGebra er og hva det kan brukes til. Elevene får beskjed om å starte programmet, noe som kanskje fører til at de elevene som ”må” trykke, trykker i GeoGebra i motsetning til andre uvesentlige programmer/nettsider. Lærer går videre og viser elevene de grunnleggende konstruksjonsverktøyene og hvordan man bruker disse (”slik lager vi en linje”, ”her lager du et punkt”, osv.). Videre vil lærer gi ut den første oppgaven med konstruksjon av en enkel trekant (”Konstruer trekant ABC der AB=5,0cm, vinkel A=90 grader og BC=8,0cm”).
Da vil de elevene som vil prøve selv få lov å hive seg rundt samtidig som lærer prøver sammen med de elevene som vil følge lærer. Det er også laget en ”smørbrødliste” som enkelte elever kan få følge. Lærer må også minne elevene på at trekanten skal konstrueres og ikke tegnes. ”Alle” vil nok klare å konstruere linjestykket og første større hinder vil nok komme på konstruksjon av vinkel A. Lærer vil kjøre en lett tavleundervisning på dette samtidig som de som vil prøve seg fram får det og de som vil ha en ”smørbrødliste” kan få dette. Slik foregår timen videre og de elevene som raskt skjønner programmet vil få flere konstruksjonsoppgaver.
    
Hvorfor:
Dette er en start i bruken av GeoGebra som gjøres for at elevene skal kunne bruke programmet senere og kanskje til og med se muligheten til å bruke programmet som en hjelp til leksene. GeoGebra er en fin hjelp for elever som konstruerer til å lage hjelpefigur og feiler kan rettes fort opp med noen klikk tilbake i motsetning til visking på papiret.
I LK06 finner vi mål som berører emnet under grunnleggende ferdigheter i matematikk faget; ”Å kunne bruke digitale verktøy i matematikk handlar om å bruke slike verktøy til spel, utforsking, visualisering og publisering. Det handlar òg om å kjenne til, bruke og vurdere digitale hjelpemiddel til problemløysing, simulering og modellering. I tillegg er det viktig å finne informasjon, analysere, behandle og presentere data med høvelege hjelpemiddel, og vere kritisk til kjelder, analysar og resultat.” og under kompetansemål etter 10.årstrinn; ”Mål for opplæringa er at eleven skal kunne utføre og grunngje geometriske konstruksjonar og avbildingar med passar og linjal og andre hjelpemiddel.”

 Dette ble som sagt presentert ved hjelp av Power Point slik:


Jeg har også brukt det samme undervisningsopplegget i min brukerveiledningsoppgave. I mappeoppgave 3 var oppgaven å lage en brukerveiledning for et program. Jeg valgte GeoGebra da jeg er rimelig godt kjent med programmet fra før av og valgte å se på konstruksjonen av denne trekanten fra undervisningsopplegget. GeoGebra har, som mange andre programmer, svært mange muligheter trenger svært omfattende brukerveiledning for å forklare hele programmet og på grunn av dette angrep jeg kun en liten del ved hjelp av konstruksjoneoppgaven. Veiledningen min går nøye gjennom, steg for steg, framgangen for å konstruere trekanten fra undervisingsopplegget over og ser sånn ca slik ut:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar