onsdag 31. august 2011

Tanker etter første samling

Ja da var vi ferdige med den første samlingen i faget IKT og læring og man sitter selvfølgelig igjen med noen tanker samt noen nye lærdommer.

Den første erfaringen, som man nok egentlig viste om fra før av men har blitt litt mer obs på, er dette med at ikt tar tid. Dette er jo selvfølgelig et problem som man støter på i mange ulike innlæringssituasjoner, men jeg ble absolutt mer obs på hvor mye det krever av den lærende og lærer i en ikt sammenheng. For dette er jo et problem som nok mange lærere tenker på i forhold til bruk av ikt i skolehverdagen. På toppen av dårlig og lite utstyr tar det svært lang tid å komme i gang da det er svært sjeldent at 20 datamaskiner starter like raskt og ikke minst uten "feil". Videre i prosessen, enten man skal lære å bruke et nytt program eller bruke et elevene allerede skal være fortrolig til, vil det dukke opp en hel rekke problemer og man må som lærer springe rundt som en slags feilsøkemaskin.

Så har man spørsmålet om hvordan man skal tilnærme seg de ulike innlæringene. Hva vil man ha ut av tiden man bruker på "datarommet". For det er jo det man vanligvis har i skolehverdagen, avsatt en time på datarommet. Skal du som norsklærer ta ansvar for å gi elevene en dypere læring av bruken av skriveprogram eller er det innholdet i teksten elevene skal skrive som er viktig. For om elevene skal lære bruk av topp- og bunntekst, lagring av dokumenter, ulik bruk av fonter og tekststørrelse tar jo dette fort over "norsk" delen av timen på datarommet og målet må vel være at elevene skal lære og bruke begge ferdighetene. Ikke minst bruke dem sammen og samtidig.

Jeg er kanskje litt "problemsøkende" nå og håper jo selvfølgelig at man senere i studiet skal se flere muligheter enn umuligheter med bruk av ikt, men mine erfaringer fra praksis er ikke gode i forhold til tilgangen skolene har til ikt. Selvfølgelig fins det svært gode undervisningsopplegg som man kan kjøre i løpet av de korte dataromtimene og jeg er i grunn svært positiv til læringen elevene til syvende og sist får ut av opplevelsene med ikt. Men igjen, få og gamle datamaskiner,  dårlig kompetanse blandt lærerne og liten tid er noen av de håpløshetene jeg har erfart.

Så.. Har jeg vært uheldig i praksis? Hva er deres erfaringer iforhold til tilgjengeligheten og bruken av ikt i skolene dere har vært i praksis på/jobber på?       


7 kommentarer:

  1. Hei hyggelig å treffe deg på samling. Bra innlegg på bloggen. Det fikk meg virkelig til å tenke over hva som kanskje venter i datarommet på den skole jeg skal jobbe på.

    Som svar på dine spørsmål:
    ja jeg vil si du har vært litt uheldig i praksis om du har møtt dårlig utstyrte datarom. begge praksisskolene jeg har vært, har vært flinke med bruk av IKT. På Saltvern var det ikke helt toppmoderne pc'er men det var flere pc'rom med mange datamaskiner, så de hadde utstyr som fint kunne blitt brukt til photostory el. De hadde også flere Mac'er som elevene kunne bruke ved behov, eller når de hadde større prosjekter.

    På Grønnåsen skole hadde de traller med fulle klassesett med bærbare datamaskiner. Og de var av samme kvalitet som de lærerne hadde, og absolutt ikke noe dårlig løsning. maskinene fungerte bra, og i første klasse ble de brukt til pedagogiske spill, word og paint.

    Men det som jeg har oppdaget er at mange av lærerne føler seg utrygge med datamaskinbruk i klassesammenheng. Både på Grønnåsen og Saltvern hadde de egne lærere som hadde IKT undervisningen. Vi får satse på at det er bedre når vi er klar til å ta fatt på undervisningen i IKT, og benytte oss av ressursene som er tilstedet.

    SvarSlett
  2. Hei:) Flott innlegg, veldig reflektert om bruk av ikt i skolen!:) Tror det er veldig forskjellig fra skole til skole, med tanke på hvor mye ikt blir brukt! Men tror og håper at tilbudet blir bedre på de aller fleste skoler etter hvert som lærerne blir flinkere og ikke minst tryggere på verktøyet, spesielt når det er en del av de grunnleggende ferdighetene:) Men det trengs absolutt en oppgradering av utstyr på veldig mange skoler!
    Jeg selv har veldig postive opplevelser etter praksis. På Alstad barneskole var lærerne kjempe flinke til å bruke ikt som verktøy ganske ofte i nesten alle fag, jeg ble virkelig imponert over både lærererne og elevene!:)

    SvarSlett
  3. Hei. Flott innlegg du har skrevet med mange gode refleksjoner. Jeg har nok opplevd at ulike skoler har variert utstyr. Gjennom mine erfaringer har jeg opplevd stor forskjell på bruk av IKT, hvor det enkelte på enkelte skoler har vært både lite utstyr og dermed lite brukt, mens det på andre skoler har vært mye utstyr og dermed mye brukt. Undervisningen styres naturlig nok av lærerens engasjement og her mener jeg man kan bli enda flinkere til å markedsføre hvor nyttig bruk av IKT kan være. Både med tanke på tilpasset opplæring, annerledes undervisning og etterhvert mer lettvindt, dessto mer man blir kjent med programmene man bruker. Det å vise elevene mangfoldet av hva de kan gjøre selv på data og hvordan man som lærer kan presentere undervisningen tror jeg kan skape større engasjement for læringen både hos elevene og hos lærerne.

    SvarSlett
  4. Takk for kommentarene. Jeg håper det er rett som dere sier, at jeg har truffet litt dårlig på praksisplassene mine. Jeg har jo selvfølgelig opplevd skoler som hadde utstyret i orden og hvor det gikk greit å gjennomføre økter med ikt, men ofte virker det som et ork kanskje. Jeg håper absolutt at jeg blir en av de lærerne som konstant er booket inn på datarommene. Mitt mål må være at engasjementet ikke skal være det som begrenser meg!

    SvarSlett
  5. Et flott innlegg du har Linn-Kristin!
    Min egen erfaring fra skolen begrenser seg til praksisperiodene i løpet av årene på lærerskolen. I fjor var vi i en 1. klasse der de en gang i uken fikk lov til å jobbe med pc. De jobbet sammen to og to, og det de holdt på med begrenset seg til fagene i skolen. Et flott program som elevene lærte seg raskt. Det jeg så i forbindelse med dette ar at elevene lære fort, de tør å prøve og er ikke redd for å feile. Hvis man tidlig har mulighet til å lære elevene å bruke IKT i skolen, vil mulighetene til utvidet bruk ligge tilrette for oss.
    Slik ser jeg det i dag, men det er mulig at jeg må endre syn etter at jeg kommer meg i jobb. Det avhenger nok av hvilken skole jeg kommer til, og hvilke midler de disponerer.

    SvarSlett
  6. Du har nok kanskje vært noe uheldig med skolene du har sett, men jeg tror at det er like viktig å tenke på lærerene som underviser, og hvordan disse stiller seg til å bruke IKT i undervisningen. For det hjelper ikke om skolen er godt utstyrt om lærerene ikke velger å bruke utstyret i undervisningen. På skoler jeg har vært med kun et (litt utdatert) datarom på deling på hele skolen har lærere fått til å bruke IKT aktivit i mange fag. Samtidig har jeg vært borti lærere som jobber på skoler med klassesett med bærbare pc'er i tillegg til stasjonære pc'er, som ikke greier å knytte inn IKT i undervisningen mer enn den standariserte innføring av en stil i word.

    SvarSlett
  7. Det var både godt og trist og lese innlegget, Linn. Godt fordi jeg har hatt de samme tankene/problematiseringen. Trist, fordi min erfaring er som din, lite pcer tilgjengelig og usikkerhet i egen kompetanse og manglende struktur i bruken av ikt i undervisningen. Imidlertid tror jeg at de nyutdannede lærerne har stor fortrolighetskompetanse når det gjelder ikt, de vil derved ta digitale verktøy naturlig i bruk i sin undervisning.

    SvarSlett